Beter Spellen

De meeste mensen die graag schrijven, hebben ook een passie voor de taal waarin ze schrijven. In mijn geval is dat de Nederlandse taal en de passie voor deze taal is de afgelopen jaren flink gegroeid. Ten dele komt dit omdat ik op mijn blogs en voor mijn boeken veel bezig ben met taal en spelling, maar het komt ook omdat mijn ouders in de afgelopen jaren veel boeken en andere manuscripten hebben gecorrigeerd. Ongewild (of juist gewild!) krijg je hier dingen van mee en leer je elke dag bij.

In 2009 is er een website gestart over de Nederlandse spelling: www.beterspellen.nl Iedereen kan gratis meedoen met Beter Spellen en het kost je elke dag hooguit twee minuten. Er zijn drie verschillende niveaus waarop je mee kunt doen (1F, 2F of 3F).
Via de mail kun je desgewenst elke dag een herinnering ontvangen om vier korte vragen te beantwoorden, waarbij je een keus moet maken uit meerdere suggesties. Als je de test hebt ingevuld, krijg je direct te zien hoeveel van de vragen je goed hebt beantwoord. Ook staat er een toelichting bij de antwoorden zodat je onmiddellijk kunt zien wat je fout hebt gedaan. Juist van de foute antwoorden leer je natuurlijk. Op deze manier worden de spellingsregels dagelijks opgefrist.

Op de website staat ook veel informatie over hoofdlettergebruik, leestekens, stijl en het gebruiken van spaties en streepjes. (Dit is erg handig als je eens na wilt kijken hoe bepaalde woorden geschreven moeten worden).

Ik kan het jullie niet verplichten natuurlijk, maar ik zou iedereen wel willen adviseren om elke dag een paar minuten apart te zetten voor het leren verbeteren van je spelling. Mocht je er geen genoeg van krijgen dan kun je ook nog meedoen aan Beter Rekenen, Nu Beter Duits, Nu Beter Engels of Beter Afrikaans! Zelfs voor emigranten en expats is er een speciale taaltest.

Je kunt hier een account aanmaken voor Beter Spellen en je kunt direct beginnen! Succes!


Reacties

  1. Grappig Wendy, ik heb bijna 1,5 lang deze site gebruikt, ook in combinatie met Beter Rekenen en mijn spelling en rekenen is er aanzienlijk op vooruit gegaan. Goede tip dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien is beter rekenen wel iets voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.